måndag 5 oktober 2009

HÖST

Jag älskar som skrivet alla årstider,men mest nog sommaren,varmt,torrt (på marken och typ överallt utom i sjön och sommar-regn..) massor av gott att äta,picknick,varma sommarkvällar,njuta osv osv,men åter till detta:alla årstider har sin charm och något som man verkligen gillar massor! jag vill ut och plocka svamp i helgen som kommer!! och ha picknick i skogen med varm choklad och mackor *gott!* och alla höstens underbara färger!! *underbart vackert* och sen när vi njutit av hösten,eldat i kakelugnen, njutit av höstgrytor och grönsaker, då ska vi i god tid starta med det som hör julen till, jojo! i år ska det börjas i november ha jag&döttrarna bestämt! punkt slut.
baka pepparkakaor,dricka glögg,julpyssla osv osv, VARFÖR ska man endast göra sådant i december?! och stressa stressa med allt som man vill göra innan julen är förbi? för åtminstone för mig så tar allt sådant juligt slut på typ annandagen,trist men så känns det....för sen är det kalas och nyår osv, och vips är man inne på ett nytt år och börjar längta till vårens blommor...JO jag veeet,våren kommer om man har tur,först i april,tills dess är det vinter vinter vinter (eller slask slask slask)men i min värld är det vitt f.o.m november-februari,sedan vår,åtminstone är det så jag skulle vilja ha det, en härlig vit jul! sen vår 2 månader efter nyår!

Apropå julafton,någon som känner en äldre man,med mysig röst och mullig kroppsform som vill tjäna några slantar extra på julafton,säg till!? vet verkligen ej vart man hittar sådana män,som ej är flickornas morfar eller farfar..........men men,måste försöka hitta någon i god tid,gärna en stand in tomte också,ifall den förste blir sjuk,avlider eller av annan orsak ej kan tomta för barnen! *problem* men tomteutstyrsel finns,för den MÅSTE användas,den som mommo fixat för mååånga år sedan, det är tradition! förra julen blev jag besviken,hatar verkligen vaddskägg,men tomten va ej så kry då,så jag kan förstå att det kanske blev jobbigt med det 'riktiga' skägget..dagens klagan gjord.
Hur gör Ni med tomte? tradition?hur ser han ut? spännande är det i varje fall!

men nu ska jag återgå till nuet en stund,laga korv med mos åt mig och flickorna,sedan ska jag åka på simträning med J när Pappan kommit hem. Sköt om er i höstblåsten! *kram*

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det var...intressant..inte så lättförståeligt dock :D

Maarit

Emilia sa...

Maarit:Hehe,vad är det som blev för flummigt?=) *kram*

Maarit sa...

hej och hå!

Inget flum handla det om, utan helt enkel att jag inte kunde läsa något alls vad du skrivit :D DEt var bara trianglar och frågetecken och elikamedtecken och såna oliak symboler hela alltihopa! Men nu! Nu ser det ut som vanlig text på min dator igen, allt går att läsa =)

Du har en poäng där att varför vänta med mysandet och pysslandet till just före jul, istället för att göra allt det i lugn takt redan före. Sen efter jul vill man ändå bara få ut all jul och börja vänta på våren :)